Henrik Rydström

Idag är det lördag, men inte vilken lördag som helst, det är Alla Hjärtans Dag! Då tänkte vi att bästa sättet att ge er läsare lite kärlek, är att presentera en intervju med en av allsvenskans färgstarkaste spelare.
Vi kan stolt prestenera lagkaptenen från Svenska mästarlaget Kalmar FF, Henrik Rydström som kommer berätta lite om hur han ser på årets trupp i Kalmar FF, och så avslöjar han vem han tycker är allsvenskans bästa spelare.



Hej Henrik & grattis till SM guldet förra säsongen! Hur kändes det att vinna SM guld med sitt KFF?
-"Makalöst. Nästintill overkligt. Jag har faktiskt inte ens drömt om det. Så abstrakt har det känt".

Ni har bland annat tappat bra spelare som Sorin, Elm, Ingelsten och Rosengren. Det är ganska stora luckor och fylla, tycker du ni har en likvärdig trupp inför denna säsong som inför föregående?
-"Nej. Vi har sämre. På papperet. Framför allt är det tungt att vi tappat ur centrallinjen och jag kommer sakna Bagarn hur mycket som helst. Det går givetvis att ersätta, men frågan är hur lång tid det kommer att ta"

Daniel Mendes är en gammal Degerfors bekanting, hur tror du att det kommer gå för honom i år?
-"Vi har ju redan haft honom hos oss, säsongen 2003, och han visade då att han var en smart och intelligent människa. Och dito spelare. Och jag tror inte han är sämre nu. Framför allt kommer vi ha nytta av hans fina löpningar"

Vem i KFF tror du får sitt stora genombrott samt blir lagets viktigaste spelare i år?
-"Tobias Eriksson. Viktigast? Hm, Rasmus kommer givetvis spela en central roll. Jag själv, likaså. Petter Wastå"

Om du fick välja en spelare från allsvenskan, som skulle komma till KFF, vem skulle det bli?

-"Jag skulle vilja ha Christoffer Andersson från HIF"

Vilken spelare i Allsvenskan är roligast respektive jävligast att möta?
-"Walllerstedt. Han gör aldrig under två mål på oss. Vi har inget svar mot hans huvudspel. Roligast är Hammarby. För de ska spela så fint och går alltid i vår fälla"

Nu får du samma fråga som Andrea Lukic, vem tycker du är allsvenskans bästa respektive sämsta spelare?
-"Jag är förtjust i Anders Svensson. Jag tycker att han var Sveriges bäste spelare under EM. Sämsta vill jag inte svara på. Men jag kan säga så mycket som att det finns väldigt få dåliga spelare i Allsvenskan. Jämnheten är större än vad många tror."

Du är lite utav Sveriges svar på Maldini, Totti och Del Piero, och då förstår du att vi syftar på att du vart EN klubb trogen under hela din karriär. Det är ganska unikt i dagens fotboll, men extremt beundransvärt. Har det någon gång varit nära att du lämnat KFF?
-"Jag tyckte själv att mitt spel gick i stå 2000, men fick samtidigt ryggproblem och tvingades vila ett halvår. Hade jag inte fått ett naturligt break där hade jag kanske sökt mig någon annanstans. Nu behövde jag aldrig det och sedan dess har det funnits få tankar på att spela någon annanstans. Länder som Holland och Norge har liksom aldrig intresserat mig. Då har jag hellre spelat med Kalmar FF i Allsvenskan"

Tycker du Tobias Grahn bör spela i Landslaget?
-"Haha, nej, nej. Han har alltid överskattat sig själv. Vilket vi visserligen alla gör lite var till mans, men han har missbrukat överskattningen"

Till sist avslutar vi med frågan alla kommer få, hur ledsen vart du när Degerfors IF åkte ur superettan?
-"Fan, åkte de ur? Lite ledsen blir jag, trots allt. Vissa lag vill man ha inom elitfotbollen. Som Degerfors"



Kommentarer
Postat av: Anonym

vem är det som för intervjun?

2009-02-14 @ 10:57:06
Postat av: Johanna

Finns det någonting jag älskar mer än eran blogg så ere nog henke rydström!!! skönaste kaptenen nånsin!

2009-02-14 @ 14:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0