Onsdag 9/6

Det första jag får se när jag slår upp morgontidningen Karlskoga Kuriren, är att Strömtorps IK har vunnit det pretigefyllda derbyt. Härligt att det går bra för Lirarnas lag!

Jag fick se en mindre rolig nyhet när jag surfade in på Sportbladet. Jag visste att Degerfors bästa spelare 2010 var på väg till Allsvenskan, men är det någonting jag lärt mig så kan man aldrig veta till hundra förens spelaren är presenterad i den nya klubben.


Vi vet hur mycket Degerfors IF fick för sin bästa spelare, eller rättare sagt hur lite dom fick.
Men hur mycket av den summan kan egentligen DIF ha att budgetera med?
Spelarinvest AB har vinstandelar i spelaren, och det skulle förvåna mig om inte en väldigt stor del av övergångssumman tillfaller dem. De pengarna går då inte att budgetera med för DIF.
Vidareförsäljningsklausul? Jo även där lär ju Spelarinvest ska ha sin beskörda del.
Jag är helt medveten om att en vidareförsäljningsklausul är näst intill ett måste för mindre (ekonomiskt) klubbar i dagens fotboll, och att det ger någon form av trygghet för spelarna, och underlättar vid försäljningar.
Men att inte sätta Marknadsvärdet som minimibud i ett kontrakt ? Jo ett marknadsvärde ökar eller sjunker, men även där kan man ha tillägg som säger att budet ökar exempelvis per poäng klubben tar, eller som spelaren gör.
Det finns många varianter för en klubb, att tillsammans med spelaren kunna kompromissa.
Nu vet jag inte hur det ligger till i Degerfors fall, men jag har svårt att tror att dom ens tänkt på dessa mer "rörliga" varianter. Kunskapen finns inte, det märktes ju tydligt i vintras.

Hur som helst, så är vi alla otroligt glada och stolta över vad Degerfors har presterat på planen i år, långt över förväntan! Det ska bli en mycket intressant match mot Hammarby imorgon!
Även ett stort tack till Johan Bertilsson som vi önskar all lycka i hans nya förening. Utan Johan Bertilsson hade Degerfors tabelläge och spel sett betydligt taffligare ut.


Nu blir det att spåna igneom några gamla VM krönikor, och få lite feeling inför fredagens premiär.
Vi funderar även på att besöka KISS konsert på stadion på lördag. Kommer Kim med då, så lär det bli fullt utav poänger och anekdoter att återberätta via detta forum.
Didier Drogbas tröja har ännu inte kommit, men vi har goda förhoppningar om att den ska komma före VM slutspelet är färdigspelat.
Vilka tror ni föresten vinner VM? Är det någion som har tagit rygg på Urugay-Frankrike 1 ? Det hoppas jag!


Degerfors - Agenternas svar på Franska Rivieran


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0